söndag 13 mars 2011

har ni sett...



Denna fina köksoffa ska få flytta hem till mig. Den kommer från min morfar och det härliga är att den är minst så pass gammal att min morfars pappa låg ofta och sov middag på den...härlig kuriosa för mig tycker jag. Jag fullkomligt älskar gamla möbler och jag älskar dom ännu mer när jag vet att dom har en historia som inte nödvändigtvis behöver tillhöra mig men det är ju självklart en stor bonus. Jag har ju den fördelen att min morfar bor ju på gården han växte upp. Han är född 1930 och dom flyttade dit 1933. Jag härstammar ju från en riktigt bondefamilj. Så där finns ju många skatter. jag har även ett gammalt skåp som troligtvis är minst 150 år gammalt. Plus att jag ska få ett gammalt ekbord att ha i köket... det andra från mio ska ut och det gamla ska in... AJ LÖV IT!!!
Det ska vara skavda möbler hemma hos mig/oss. Inte att jag inte tycker om nya och mer morderna möbler. Jag kan komma hem till männsikor som inrätt nytt,fräsht, modernt och stilrent. Lite citykänsla. jag tycker det är jättesnyggt och fräsigt och mycket mycket fint.

typ som detta kök...skitsnyggt verkligen!




MEN jag skulle inte känna hemma då tror jag... nejhemma hos mig vill jag ha det lantligt, gammalt...typ shabby chic även om jag inte vill ha det för plåttrigt, men det är ju en smakfråga om vad som är fööör pryligt. jag märker verkligen nu när köket börja hitta sin charm hur fantastiskt bra jag mår i köket. Hur jag hämtar energi på något sätt. Svårt att förklara men jag älskar det... och jag kommer älska det ännu mer efter att soffan och bordet flyttar in och kommer på sin rätta plats...


Denna bild har vi använt lite som förebild till vårt kök...ljusa luckor, bruna väggar... jag ska få till en bra bild på vårt kök... enligt mig...kärlek på hög nivå...
Vi har ju renoverat med enkla medel som ex byte av tapeter, bänkskiva och diskho samt kaklet...
lite gör mycket skillnad.
Vi har ungefär samma färger i vardagsrummet och dom fanns när vi flyttade in. Vi tycket om det och fann ingen anledning att byta ut dom. Det passar liksom in. Fast nu har jag, om jag ska vara ärlig fått lite lust att byta ut fondtapeten samt lite andra möbler. Vi har ju en bokhylla i fyrkanter som snart ska få flytta in i Alvas rum då vi behöver få ut en stor skänk till varadgsrummet. Den är för tillfället grå men jag vill måla om den...Antingen brun/svart eller vit.. vet inte än. Så kan jag tänka mig ett nytt vardagsrums bord och tv möbel tack... bara att leverera hit!
oj vilket långt inlägg d bidde nu då...men så är det ibland mycket som måste berättas haha
Just nu tittar mina ungar på dumbo och skrattar så dom kiknar...myssigt!
kram på er


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

har du något att säga?